عکس رهبر جدید

تعالی شو

  فایلهای مرتبط
تعالی شو
واژه برنامه‌ریزی در هر یک از مدارس ابتدایی، متوسطه اوّل و متوسطه دوم یکی است، اما در عمل این برنامه‌ها با ماهیت هریک از دوره‌های تحصیلی رابطه‌ای تنگاتنگ دارد. لذا بر آن شدیم تا با مدیران هر یک از دوره‌های تحصیلی بطور مستقل گفت‌وگویی داشته باشیم ، لذا گفت‌وگو با خانم قاسمیان، مدیر مدرسه متوسطه اول دخترانه رحمانعلی شعبانی، در منطقه 4 تهران را با هم می‌خوانیم.

فهم درست الگوی تعالی مدیریت در مدرسه

از سال 91-90 که برنامه تعالی آغاز شد، معاون آموزشی مدرسه شاهد بودم. من در آنجا درگیر تعالی شدم. در جریان همه منابعی که به مدرسه ارسال می‌شدند، ارزیاب‌هایی که می‌آمدند و محورهایی که برای تعالی تعریف می‌شدند بودم و خیلی دقیق کار کردم. سال اولی که تعالی به‌صورت اختیاری در سطح مدرسه‌ها اجرا شد، مدرسه توانست رتبه پویا را کسب کند و من خیلی خوش‌حال بودم. چون من مسئول اجرای تعالی در مدرسه بودم و مدرسه، صفر تا صد تعالی را به من واگذار کرده بود. برنامه‌هایی که ما با تیم داشتیم، کار گروهی و تیم برنامه‌ریزی مدرسه و اینکه توانستیم برنامه مدونی را در قالب برنامه تعالی که در محور تعالی انجام می‌دادیم، در مدرسه داشته باشیم. این تجربه را در مدیریت این مدرسه به کار گرفتم.

خدا را شکر الآن به مرحله‌ای رسیده‌ایم که من امسال موافقت‌نامه اصولی هیئت امنایی را دریافت کرده‌ام. بعد از چهار سال، مدرسه در سال 97 رتبه برتر خدمات آموزشی در تعالی ممتاز شهر تهران را کسب کرد. امسال تعداد دانش‌آموزان مدرسه از 170 دانش‌آموز به 356 دانش‌آموز رسید؛ طوری که مدرسه‌های نامداری که اطراف مدرسه ما بودند، الان با کمبود جمعیت و کم‌کردن کلاس‌ها مواجه شده‌اند.

این را مدیون برنامه تعالی مدیریت هستم. خیلی هم مشتاقم که این برنامه اجرا شود. نقشه راهی است برای مدیران. مدیران چراغ راه نیاز دارند. با توجه به تنوع مدرسه‌ها و با توجه به اینکه هر مدرسه با مدرسه مجاور خود، از نظر برنامه، دیدگاه مدیر و تیمی که در آن مدرسه هستند، متفاوت است، بنابراین برنامه‌ریزی خیلی مهم خواهد بود. همچنین، اصلاح برنامه‌ها، تعیین وضعیت موجود، تعیین وضعیت مطلوب، کنترل و خودارزیابی مدرسه، همه مراحل بسیار مهم‌اند. خودارزیابی موجب می‌شود اشکالات کار خارج شود و ما برای وضعیت بهتر تلاش کنیم. تعالی واقعاً چراغ راه مدرسه، مدیر مدرسه و تیم مدرسه است. در مدرسه‌هایی که تعالی کار نکردند، نیروهای مدرسه ممکن است در برابر هر گونه تغییری که می‌خواهد در مدرسه اجرا شود، مقاومت کنند.

برنامهریزی در مدرسه با توجه به شرایط کرونا و فضای مجازی

از وقتی بیماری کرونا آمد، فکر مدیران به این سمت رفت که برنامه‌ریزی در مدرسه باید چگونه باشد؟ ما از تیرماه یک اتاق فکر از دبیران، اولیا و شورای دانش‌آموزی تشکیل دادیم. دانش حرفه‌ای‌شان را بررسی کردیم تا ببینیم در چه سطحی هستند. از طرف دیگر، مشکلات شاد را هم می‌دانستیم. ما در دوره متوسطه اول هدایت تحصیلی و انتخاب رشته را داریم و به همین دلیل این دوره مهم‌ترین دوره تحصیلی محسوب می‌شود. از طرف دیگر، بچه‌های هفتم از سیستم توصیفی وارد سیستم غیرتوصیفی می‌شوند. باید اهمیت نمره را به آن‌ها توضیح دهیم. می‌دانستیم وقت زیادی از معلم و دانش‌آموز صرف بارگیری و بارگذاری فیلم‌ها خواهد شد؛ به‌ویژه در درس‌هایی که تخصصی هستند و به تعامل بین معلم و دانش‌آموز و پرسش و پاسخ و رفع اشکال نیاز دارند.

دانش‌آموز وارد سیستم می‌شود. تمامی درس‌ها تعریف می‌شوند. حتی کار گروهی را هم در کلاس‌ها داریم. کلاس‌های فوق‌برنامه چون کلاس مکمل برای ریاضی، علوم و همین‌طور کلاس تولید محتوا برای دانش‌آموزان گذاشتیم. مثلاً اگر ساعت یازده و نیم فعالیت مدرسه ما تمام می‌شود، از ساعت یک ربع به دوازده تا یک ربع به دو که آموزش تلویزیون شروع می‌شود، ما دو درس را برای دانش‌آموز تعریف کردیم که کلاس‌هایشان در همان نرم‌افزار LMS تشکیل می‌شوند.

من در تابستان برای معلمان کلاس آموزش تولید محتوا گذاشتم. معلمان یکی از محتواها را کار و ارائه کردند و مطمئن شدیم می‌توانند. LMS را برای معلمان اجباری نکرده بودم. ابتدا گفتند سخت است و نمی‌توانیم. اما بعدها وقتی دیدند معلم‌های دیگر چقدر در آن به‌راحتی تدریس می‌کنند، همراه شدند و استفاده کردند. الآن فقط دو معلم ما در شاد کار می‌کنند. چون در شرف بازنشستگی هستند، من هم برای استفاده از LMS به آن‌ها اصرار نکرده‌ام.


۱۳۰۵
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا، گفت‌وگو، الگوی تعالی مدیریت در مدرسه،
معصومه ناصری
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
5
1
0

مدرسه ی خیلی عالی ای هستش بهتون پیشنهاد میکنم.


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید